מצאו את המשרה הבאה שלכם

הנבחרת המנצחת: איך זה מרגיש לעבוד במרפאות כללית משלימה?

צוות שלם של אנשי מקצוע, מעובדי המנהלה ועד הרופאים, משתפים פעולה כדי לייצר את הפתרון הטוב ביותר לצרכי המטופלים. כך זה עובד מבפנים.

קחו רגע לחשוב על האסוציאציה הראשונה שלכם למרפאה. סביר להניח שדינמיות, משפחתיות או חיוך לא היו התשובה. אבל זאת בדיוק האווירה שפוגשים כשנכנסים לסניף של כללית רפואה משלימה. הכל מרגיש כאן שונה מהאופן שבו התרגלנו לחשוב על עבודה במרפאות.

קצת רקע: כללית רפואה משלימה היא רשת המרפאות לרפואה משלימה הגדולה בישראל. כ-50 מרפאות פרושות בכל רחבי הארץ, כולן נמצאות תחת פיקוח רפואי מלא ובכולן – גדולות או קטנות – האווירה המיוחדת הזאת חוזרת על עצמה. ״הסוד הוא שכל אחד מאיתנו הוא חרוז בשרשרת אחת״, אומרת ד״ר אנה קושניר שעובדת 16 שנים ברשת. היא החלה את דרכה בתחום האסתטיקה, אבל מהר מאוד מצאה את מקומה ברפואה המשלימה. כיום היא מנהלת ארבע מרפאות ואחראית על כ-80 רופאים, מטפלים ועובדי מנהלה.

״זה מתחיל כבר במקצועיות ובמיומנות של צוות המוקד הארצי של כללית רפואה משלימה או של עובדות המינהל במרפאה שלנו שעונות למטופלים", ממשיכה ד״ר קושניר. "מי שעונה למטופלים יודע לנווט כל מטופל לייעוץ רפואי רלוונטי, ולספק לו הסבר מפורט על התהליך. כשהמקל עובר אליי, אני מקבלת לקוח רגוע ומוכן הרבה יותר לתהליך שהוא עומד לעבור״.

ד"ר קושניר:"מתאימים את הטיפול הנכון ביותר למטופל"

המטופל מגיע לאבחון ותשאול ראשוניים אצל רופא קונבנציונלי שעבר הכשרות והתמחות ברפואה משלימה. אחרי שהרופא לומד את ההיסטוריה הרפואית של המטופל מהתיק הרפואי שלו, הוא מבצע בדיקה רפואית תוך כדי שיחה עם המטופל. "חשוב להבין מה בדיוק מציק למטופל, מאיזה כאבים סובל ואילו סוגי טיפולים הוא עשה בעבר", מסבירה ד"ר קושניר. "רוב המטופלים מגיעים אלינו אחרי שהרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לתת להם מענה לבעיה. הבנה של האדם שעומד מולי עוזרת להתאים לו את הטיפול הנכון ביותר עבורו".

"היחס האישי והאוזן הקשבת הם כלי העבודה העיקריים של עובדי המרפאה"

מיטל אוחיון, המנהלת האדמיניסטרטיבית של מרפאת כללית רפואה משלימה בנתיבות, מחדדת: ״חשוב להבין שהמרפאה כוללת מגוון גדול מאוד של טיפולים ומטפלים. לעובדת המינהל יש תפקיד קריטי בשרשרת הזאת: בין אם המטופל הגיע ממוקד כללית או פנה ישירות למרפאה, הראשונה שנמצאת איתו בקשר היא עובדת המנהל והיא מעבירה מידע חשוב לרופא – מידע רפואי וגם בעיות אובייקטיביות כמו לוחות זמנים בעיתיים. המידע הזה משחרר את הרופא מהמון ביורוקרטיה והופך את תהליך העבודה ליעיל הרבה יותר״.

לאחר בדיקה רפואית של המטופל והמלצת הרופא על הטיפול הנכון, המטופל חוזר לעובדת המינהל עם הפנייה לסוג הטיפול המתאים. מרגע זה מתנהל קשר ישיר בינה למטופל: היא מסייעת בהתאמת המטפל, מתאמת את לוחות הזמנים, מתזכרת, מסייעת בבעיות בירוקרטיות ומנהלת את הקשר עם הלקוח לאורך כל הטיפול שלו במרפאה. 

"למרפאות שלנו מגיעים מטופלים מכל הסוגים והמינים, מכל הגילאים ועם כל סוגי הבעיות״, אומרת מיטל. ״עובדות המנהל מתנהלות מול המטופלים, ומאפשרות לרופאים ולמטפלים להתרכז בטיפול הרפואי עצמו מבלי להטריד את עצמם בקביעת תורים, דרישות תשלום, התנהלות מול מטופלים וניהול יומנים. מאחר שעובדות המינהל והמטפלים עובדים במשמרות, יש חשיבות גדולה להעברת מידע מסודר בין המשמרות, ואת זה עושות עובדות המינהל בסינכרון מלא עם שאר הגורמים המטפלים״.

כל הגורמים המטפלים עובדים בתיאום

היחס האישי והאוזן הקשבת הם כלי העבודה העיקריים של עובדי המרפאה. הכל כחלק מתפיסה הוליסטית שמבינה שמצבו הנפשי והגופני של המטופל קשורים זה בזה. זו הבנה שיש לכל אנשי הצוות במרפאה – כל אחד בממשק שלו מול המטופלים ״כשמישהו פונה אלינו הוא במצב של מצוקה, הוא כאוב, הוא צריך לעבור במהירות בשרשרת שתוביל אותו להחלמה״, מסבירה מיטל.

שילוב מנצח בין רפואה משלימה לקונבנציונלית

אמיר לוי, מטפל ברפואה סינית במרפאות כללית רפואה משלימה בקרית מלאכי ובנס ציונה, עובד בארגון כבר 19  שנה. הוא מדגיש את האופן שבו עבודת צוות היא המפתח להצלחה. ״לא הייתי מסתדר בלי עובדות המינהל", מדגיש אמיר. "הן שולטות בלו״ז ובפרטים הקטנים, מנהלות את התנועה ופותרות בעיות תוך כדי תנועה. אני, כמטפל, פנוי להתעסק בטיפול נטו״. 

הזמן שעובר בין הביקור הראשון של המטופל במרפאה לבין בניית תוכנית הטיפול, מוקדש לעיתים להתייעצות מקצועית בין אנשי המקצוע במרפאה. ״יש מקרים שאחרי הבדיקה הפיזית אני מגיע למסקנה שלמטופל יעזור מאוד טיפול משלים ברפלקסולוגיה למשל״, מסביר אמיר. "זה כרוך בהתייעצות עם הרופא ועם העמיתים שלי – ולשמחתי יש במרפאה מטפלים מכל מיני סוגים ששמחים לחלוק אינפורמציה ולתרום מהידע והניסיון שלהם. למשל, במקרים שהמטופל מסתייג מדיקור, שמאוד יכול לעזור לו, אתייעץ עם עמיתיי איך אפשר לסייע לו בבעיה הספציפית באמצעות טיפול משלים אחר. כשמגיעה אישה עם בעיות פוריות אני יודע לפנות למטפל שמתמחה בזה כדי לקבל ממנו עצה או פידבק בנוגע לטיפול המתאים".

אמיר: "המטפלים שמחים לחלוק אינפורמציה ולתרום מהידע והניסיון שלהם"

לדברי אמיר, המטפלים במרפאה מתייעצים לעתים קרובות גם עם הרופא, בעיקר כשהם נתקלים בבעיה רפואית שדורשת גם זווית חשיבה קונבנציונלית. "במקרים האלה" אמיר מסביר "אין שום בעיה לערבב בין שתי האסכולות: המשלימה והקונבנציונלית. כולם במרפאה מאוד קשובים ועוזרים אחד לשני, הרופא למשל מייעץ גם בטלפון – למטפלים וגם ישירות למטופלים". 

ד"ר קושניר מחזקת את החשיבות בשיתוף המידע בין כל הגורמים המקצועיים במרפאה: "יש מקרים שמטופל עם רקע של מחלות מקבל טיפול מסויים, והמטפל רוצה להתייעץ לגבי טיפולים משלימים נוספים בהתאם לרקע הרפואי. המטפל ואני עוברים שוב על התיק הרפואי וממקדים את הטיפול. העבודה שלנו היא שילוב בין רפואה קונבנציונלית לרפואה משלימה. רק אצלנו בכללית משלימה יש רופאים קונבנציונלים שנותנים את ההיבט הרפואי לטיפול", היא אומרת.

הדיאלוג המתמשך והעקבי הזה מייצר קשר בין אנשי המרפאה, שמתעלה על עבודה בלבד. יחסי חברות חמים והערכה הדדית מעודדים אווירה חיובית ופתוחה במרפאות. העובדים נפגשים גם מחוץ לשעות העבודה למפגשים חברתיים נטו. במהלך יום העבודה הם חולקים יחד את ארוחת הבוקר וארוחת הצהריים. "תמיד מישהו מביא עוגיות או סלט וחולק, לפעמים מארגנים ביחד ארוחה קלילה, אנחנו באמת חברים טובים ולא רק עמיתים לעבודה. אכפת לנו ברמה האישית אחד מהשני", אומרת מיטל 

״בסופו של דבר אי אפשר לזייף את זה״, מסכם אמיר. ״קשה מאוד לעבוד בצמידות כזו מבלי לייצר קשרים חבריים. אני יודע שיש לי גב ועם מי להתייעץ, ושכולנו ביחד כאן מחויבים אחד לשני. גם מטופלים היו מבחינים מהר מאוד אם משהו היה חורק, אבל אנחנו מגיעים לעבוד עם חיוך כי כיף להגיע לכאן – וזה חלק מכרטיס הביקור שלנו״.